Cezayir'de, daha doğrusu, Bab El-Oued isimli eski bölgede doğan Kheireddine M'kachiche, profesyonel bir kemancı. Keman çalmayı öğrenmeye 1983'te başlıyor. El Fakhardjia Derneği'nde Abdelkrim Mhamssadji'den ve Harbit Rezki'den dersler alıyor.
1986'da, Cezayir Konservatuarı'ndaki pilot orkestraya katılıyor ve Harbit Rezki ile eğitimine devam ediyor.
Endülüs, Arap hawzi ve chaâbi
Yıllar içerisinde farklı projelerde yer alan M'kachiche'e en çok hitap eden, en sevdiği stiller Endülüs, Arap hawzi ve chaâbi müzikleri.
Rahma Boualem, Kamel Bourdib, Aziouz Raïs, Hamidou, Nadia Benyoucef, Naïma El Djazaïria, Karima Essaghira, ve Samir Toumi gibi kendisi ile aynı çaptaki farklı Cezayirli müzisyenlerle işbirliği yapıyor...
1991'de, chaoui, kabyle, gasba, melhoun, sahraoui, ve gnawi de dahil olmak üzere, Cezayir'in geleneksel müziklerini repertuarına ekliyor...
1994'de ise, kendisini raï müziğine adıyor. Bu, onu, Cheb Hassan, Mohamed Lamine, Chaba Kheira, Houari Dauphin, Chaba Samira gibi ünlü müzisyenlerle işbirliğine götürecek olan yeni bir maceranın başlangıcı oluyor.
King Khaled'in albüm kayıtlarına bile katkıda bulunuyor.
Aloui ile buluşma
1997'de, Faslı şarkıcı Amina Aloui ile karşılaşmasının ardından uluslararası bir kariyere sahip oluyor. Aloui'nin çeşitli festivallerde çalan grubuna katılıyor. Bu sayede Avrupa'nın her yerine, Japonya'ya ve Orta Doğu'ya seyahat ediyor.
2002'de, 1950'lerin Cezayir müzikalini onurlandırmak için sahneye konan "les Orientales" macerasında yer alıyor.
Bu sayede, Fransa'da turneye çıkıyor, Cezayir'de konserler veriyor, bir CD ve MK2 ile bir DVD çıkarıyor.
Aloui ile Siwan projesindeki işbirliği, ECM'nin çıkardığı bir albümün yolunu açıyor. M'kachiche 2007'den beridir Madar adındaki Cezayirli caz grubunun bir parçası.
Hassel ile işbirliği
Jon Hassel gibi ünlü caz müzisyenleri ile de işbirliği yaptı. Yakın geçmişte rock ve caz'a merak sardı ve ilginç füzyonlar ortaya çıkardı.
Cheikh Sidi Bémol, Jean Alain Roussel gibi farklı müzisyenler ve grubu The One onu düzenli olarak konuk yıldız olarak davet ediyorlar.
M'kachiche'e birkaç soru
Endülüs müziğinden caz'a olan yolculuğu nasıl yaptınız?
Caz'ın vazgeçilmez bir müzik türü olduğuna inanıyorum. Siwan projesi sayesinde caz dünyasına adım attım. Ondan sonra da Konstantin'de Dimajazz Festivali ile işbirliği içinde başka maceralara atıldım.
Sonra da efsanevi Amerikan trompetçi Jon Hassel ile çalmaya başladım ve onunla bir albüm kaydettim (Siwan projesi kapsamında çıkarılan albüm ile aynı plak şirketinden).
Füzyonun anlamı ne?
Füzyon, iki farklı müzik türünü alıp, bir başka tür yaratmak amacıyla bunları birleştirmeye (füzyon) çalışmak demek. Böylelikle, ortaya çıkan şey, kendisini ortaya çıkaran ilk iki türün bir alt türü oluyor. Örneğin, caz-rock gibi...
Füzyon için neden caz'ı seçtiniz?
Caz, neredeyse varolan tüm müzik türleri ile kolayca birleştirilebilen ender müzik türlerinden biridir. Caz ile kendimizi o kadar rahat hissediyoruz ki, bu türün sayısız stili bizi sürüklüyor. Çağdaş sanatta olduğu gibi, caz'ın da farklı dışavurumları açık ve erişilebilir.
Müziğinizi nasıl tanımlarsınız?
Müziğimi derin Cezayir köklerime borçluyum. Cezayir'de farklı Akdeniz, Afrika, Oryantal, Batı ve Endülüs etkilerini taşıyan çok sayıda farklı müzik stillerine sahibiz. Bugün, Cezayirli ve uluslararası bir müzisyen olarak, bu müzikal kültürü korumalı ve aktarmalıyım.
* Amine Idjer'in metnini Esra Aygın Yalgın Türkçeleştirdi.