Aylık sinema dergisi Altyazı'nın Mayıs sayısının kapağında 12 adet rozet var. Bunların altısı Sean Penn'in tarihin ilk açık eşcinsel siyasetçisi Harvey Milk'in hayatını anlatan Gus Van Sant'in yönettiği iki Oscar'lı "Milk"e ait.
Diğer rozetlerse Fransalı yönetmen François Ozon, 29. İstanbul Film Festivali'nde "Anna ile Dört Gece" filmiyle "hala yaşadığını" gösteren Polonyalı usta yönetmen Jerzy Skolimowski, animasyon filmi Coraline ve Uçan Süpürge Film Festivali'ne ait.
Bu rozetlerden anlayacağınız gibi Altyazı'nın Mayıs sayısı eçcinseller, kadınlar, ustalar ve en önemlisi ümit ve mücadeleyle dolu.
Milk'in günümüze ulaşan ümidi
Dünyadaki Lezbiyen, Gey, Biseksüel, Travesti ve Transseksüel (LGBTT) hakları mücadelesinin yönünü değiştiren, bir kıvılcımı büyük bir ateşe dönüştüren siyasetçi Harvey Milk'in öyküsünü anlatan filmi Esra Özkan kaleme almış.
Milk'i, bugünün ABD'sinin 'ümit, eylem ve değişim' rüzgarına dair bir şeyler söyleyen bir film olarak değerlendiren Özkan, yönetmen Sant'in, "Milk'in ğeşinden giderek 'yalnızca ümit ederek yaşayamazsın ama ümit olmadan hiç yaşayamazsın' dediğini" ifade ediyor.
Dün (7 Mayıs) Ankara'da onikinci kez başlayan kadın filmleri festivali Uçan Süpürge'nin ve geçtiğimiz ay yapılan İstanbul Film Festivali'ndeki Altyazı etkinliklerine yer verilen dergide "Nokta" filmi bugün gösterime giren yönetmen Derviş Zaim, "Ricky" filmiyle yeniden gündeme gelen Ozon, Skolomikoski, 14. Gezici Festival'in ve 3. İpek Yolu Film Festivali'nin yıldızlarından "Kar" filminin yönetmeni Aida Begic, "Genç Sinemacılar" Hüseyin Karabey, Seyfi Teoman ve Özcan Alper'le yapılmış söyleşilere de yer veriliyor.
Festivalden festivale
4. İşçi Filmleri Festivali ve 11. Eskişehir Film Festivali'nin de konuk edildiği sayının diğer festivali 14-21 Mart tarihleri arasında 23. kez düzenlenen Uluslararası Fribourg Film Festivali. Festivalde gösterilen üç film; "Sürprizim", "Victor Hugo ve Shakepeare'in Samimiyetleri" ve Nollywood: Afrika Kıtasında Patlayan Bir Endüstri" filmleri festivalin öne çıkanları olarak Övgü Gökçe tarafından mevzu edilmiş.
Son dönemde özellikle prestijli festivallerde topladığı ilgi sayesinde hayli ses getiren Romanyalı sinemacı Cristian Mungiu'nun Boğaziçi Üniversitesi Mithat alam Film Merkezi'nde katıldığı film dersinin de ayrıntılandırıldığı Mayıs Altyazısı'nda Alisa Elbow, Londra Postası köşesinde Londra'nın belgesel festivali sezonunu değerlendirmiş.
Başka türlü eleştiriler
Altyazı'nın rutin ama sıkıcı olmayan bölümleri Hande Çetin'in hazırladığı kitap, Kemal D. Yılmaz'ın dvd ve Altuğ Akın'ın film müziği köşeleri rehberliğini sürdürürken, eleştiriler bölümünde Fırat Yücel ve Ahmet Terzioğlu "Şampiyon"u, Tuba Parlak "Açlık"ı, Eren Odabaşı "Başsız Kadın"ı ve Ödül Gökçe de "Takipçi"yi kağıda dökmüş. Bu eleştirilerin izlemeyenler için başka bir rehberlik, izleyenler için de başka bir göz olacağı kesin.
Senem Aytaç'ın yazdığı "Papatyalar" filmi de derginin bir başka göze çarpanı. Çek Yeni Dalgası'nın en önemli isimlerinden Vera Chytilova'nın 1966 yapımı filminin Uçan Süpürge kapsamında SİYAD üyesi kadın sinema yazarlarının seçimiyle "En İyisi..." bölümünde derginin özel gösteriminde seyirciyle buluşması vesilesiyle kaleme aldığı filmle ilgili Aytaç şöyle diyor:
"Erkek egemenliğin en baskın biçimde tezahür ettiği alan olan cinsellikte, film erkeği dışarıda bırakır. Yemek yemek açıkça cinselliğin ikamesi olarak mevcuttur Papatyalar'da."
Ne diyelim.. Mayıs'ın Altyazı'sı tıpkı bu ay gibi hareketli, enerjik, mücadeleci ve ümitli. Almamak olmaz...(BÇ)