Ermenilerin Soykırım sonrasında Ortadoğu’da yaşama tutundukları Irak, Lübnan, İsrail, Filistin, İran ve Ürdün’ün yanı sıra Türkiye ve Ermenistan’daki Ermeni topluluklarının izinin sürüldüğü “Gayan”* sergisi, bugün DEPO İstanbul’da ziyarete açılıyor.
NarPhotos Fotoğraf Kolektifi üyesi Erhan Arık’ın çalışmalarından oluşan sergi, geçmişle bugünün iç içeliğine ve Ermenilerin 1915’e dair hafızasına odaklanıyor.
Serginin kitabı
“Gayan”, Erhan Arık’ın 2014 ve 2016 arasında Tahran, İsfahan, Zaho, Duhok, Beyrut, Cubeyl, Antilyas, Ancar, Amman, Kudüs, Beytüllahim, El İzariya, Erivan, Aştarak, Antakya ve İstanbul’daki Ermeni mahalleleri ve köylerinde çektiği fotoğraflardan oluşuyor.
Sanatçının Aras Yayıncılık tarafından basılan aynı isimli kitabının tanıtımı da sergi açılışında yapılacak.
Agos gazetesi yazarı Pakrat Estukyan, kitap üzerine yaptığı değerlendirmede şunları söylemişti:
“Erhan Arık’ın Ortadoğu’da, farklı ülkelerin farklı şehirlerinde izlerini sürdüğü Maraşlıların, Kayserililerin, Yozgatlıların, Anteplilerin, Adanalıların ‘gayan’ deyip yurt edindikleri, karantina bölgelerini kente dönüştürdükleri, bataklıklarını kurutup köyler kurdukları, kırk yıl, elli yıl, altmış yıl sonrasında da yine kendi iradeleri dışında koptukları, yeni gayanlara savruldukları bu lanet kaderin izdüşümü olarak çıkıyor karşımıza bu kitap.
"Yüz yıllık lanetin sonucu olarak ailenin her bir nesli başka bir şehrin mezarlığında gömülü. İkinci, üçüncü, dördüncü nesiller o gayandan bu gayana sürüklenme sürecini henüz tamamlamadı.”
Küratörlüğünü Firdevs Kayhan ve Mahmut Koyuncu’nun yaptığı “Gayan” sergisi, 16 Ekim’e kadar DEPO İstanbul’da ziyaret edilebilir. (BA/HK)
* 1915 sonrasında hayatta kalabilen Ermenilerin toplandığı ve başta çadırlarda, daha sonra ise çoğunlukla teneke damlı kulübelerde yaşadıkları, zaman içinde fakir mahallelerine dönüşmüş olan kamplara “gayan” deniyor. Gayan, bu bakımdan Ermenilerin belleğinde hem 1915’i ve yaşanan büyük kayıpları, hem de hayatta kalabilme çabası ve iradesini ifade ediyor.