Suriye'de yıllardan beri sürmekte olan savaşın etkilerini bertaraf edebilmek için resim çizen, tiyatro eseri sahneye koyan, kukla oynatan, bale yapan veya belgesel çekenler de var. Esad'a karşı başlatılan isyanda IŞİD'in müdahalesiyle daha da çetrefilli hale gelen Manbij kentindeki direniş, yönetmen Rafat Alzakout'un Home (Yuva) adlı belgeseline konu olmuş.
Marsilya'da bu sene 26. kez düzenlenen film festivali FID Marseille'in uluslararası yarışmasında yer alan 70 dakikalık Suriye/Lübnan ortak yapımı, savaşın mahvettiği topraklardan nispeten iyimser örnekler sunuyor, her şeye rağmen geleceğe ümitle bakmamızı sağlıyor.
İşgal evinde yaşananlar
Genç erkeklerden oluşan belgeselin kadrosu, çatışmaların ortasında kalan Manbij'de beraber yaşadıkları ve hayatlarında kendilerini ilk defa serbestçe ifade edebildikleri ortak yaşam alanına Yuva sıfatını yakıştırıyorlar. Daha önce asla mümkün olamayacak bu birliktelik, dayanılmaz hale gelen duruma karşı kahramanlarımızın sanatla direnmelerini sağlıyor.
Aralarından bir tanesi isyan öncesi Alevi bir kıza aşık olduğunu, o zaman ailelerin bu ilişkiye karşı çıktığını belirtiyor: "Acaba son yıllarda yaşananlar kafaların değişmesine yeterli sebep oluşturabilecek mi?"
Bir diğeri baleyle ilk temasının kendisi için ne kadar büyüleyici olduğunu hatırlatırken her fırsatta dans edip duygularını dışa vurmaya çalışıyor.
Otoriteye karşı daha önce kesinlikle laf söylenemezken muhalefet artık açıkça dile getiriliyor, Suriyeli kimliği ve haysiyetinin iade edilme talebi kararlılıkla ifade ediliyor. Havadan yağan bombalardan sonra IŞİD'in varlığıyla daha da vahşileşen ortamda belirsizlik duygusu katmerleniyor.
Dirayet, cesaret ve neşeye korku karışırken bazılarına Lübnan veya Türkiye'de sürgün yolları da gözüküyor...
Tarumar olmak
Geçenlerde vefat eden Portekiz sinemasının asırlık ustası Manoel de Oliveira'ya ayrılan retrospetifin önemli yer tuttuğu FID Marseille'de Home uluslararası yarışmada yer aldığı gibi ilk eserlerin yarıştığı bölümde de şansını arıyor.
Heinrich Böll Stiftung derneğinin desteğiyle çekilen belgeselin yönetmeni Alzakout ısının iyice arttığı kozmopolit Marsilya'da misafir edilen sinemacılardan.
Suriye'de yaşananların etkisiyle ortaya çıkan kafa karışıklığı, duygu karmaşası, psikolojik çalkantılar, filme birebir yansımış. Darmadağın olmuş hayatların, altüst olmuş benliklerin ve savrulan ruhların dünyası, savaşı birebir yaşamayan ve şiddet propagandası yapan medyanın etkisiyle nasırlaşmış kitlelere tesir etmekte zorlanıyor diyebiliriz.
Şehrin iddialı MuCEM salonunda gerçekleşen belgeselin dünya prömiyerinin sonunda hazır bulunanlar Alzakout'u saygıyla alkışlarken Suriye'deki savaşın bitmesine dair dileklerini ifade ediyor gibiydiler. (MT/ÇT)