Fotoğraflar: Aydost Parlak/bianet
Farklı şehir ve üniversitelerden 13 kişinin katıldığı, 29 Temmuz’a kadar sürecek olan “Temel Gazetecilik Atölyesi”nde bugün fotoğrafçı ve gazeteci Özcan Yurdalan, görsel habercilik ve fotoğraf etiğinden bahsetti.
TIKLAYIN – Temel Gazetecilik Atölyesi Başladı
TIKLAYIN - Doç. Dr. Arsan: Haber, Dengeli ve Adil Olmalı
“Haberci, görülenin arkasındaki gerçeği arar”
Görsel haberciliğin tarihine ilişkin sunum yapan Yurdalan, gazetecilikte fotoğraf ve görsel ögelerin önemini anlattı. Fotoğraf altyazısının görsel haberlerde mutlaka gerekli olduğunu belirten Yurdalan, şunları söyledi:
-Bir yerde ne olduğu bilmek, insan haklarından biridir. Bir insanın nasıl özgürce yaşama hakkı varsa özgürce doğru ve güvenilir haber alma hakkı da vardır. Bu da sanal çağda görüntüyle haber iletme, yani görsel habercilik formunu almıştır.
-Haberci gözünün gördüğüyle yetinmez. Haberci, görülenin arkasındaki gerçeği arayan insandır.
-Görüntü ile gerçek arasında ters bir ilişki vardır. Altyazı fotoğrafın anlamını değiştirebilir.
-Bu yüzden fotoğraf, mutlak bir gerçeği göstermez. Hakikati değil, fotoğrafçının görebildiği kadarıyla hakikati gösterir.
“Habercinin, haberin unsuruna karşı sorumluluğu var”
Haber fotoğrafının bilgi, tanıklık ve haber iletme aracı olan bir fikir ürünü olduğunu da ekleyen Yurdalan, görsel haberciliğin etik düsturlarından da bahsetti.
Haber fotoğrafçılığının temel ilkelerinin dürüstlük, sorumluluk ve bağımsızlık olduğunu belirten Yurdalan, şunları söyledi:
“Görsel haberci, fotoğraf süreciyle ilgili açık ve şeffaf olmalı. Fotoğraf hikayesinin haberdeki dizilişi, olayları doğru ve adil bir biçimde temsil etmeli.
“Bir gazeteci, gördüğüne inanmayıp görünenin ardına bakmalı. Kendi dünya görüşüne aykırı olsa bile yansıtmalı.
“Haberine ve okuruna karşı dürüst olmalı. Haberci, bağımsız olmalı. İnandığına aykırı olsa bile tespitlerini yayınlama iradesini kullanmalı.
“Habercinin, haberini yaptığı her unsura karşı sorumluluğu var. Fotoğraf çekmek, birinden bir şeyi emanet almak demektir, ona karşı sorumluluk taşırsın.
“Çektiğin fotoğrafın, hakikatle örtüşmesinden, gerçeği doğru temsil etmesinden sen sorumlusun.”
İnteraktif sunum
Yurdalan’ın modere ettiği gün boyunca atölye katılımcıları, konuya dair fikirlerini ifade etti ve “bir anlama ve anlatma yöntemi olarak fotoğraf”ın gazeteciliğe katkılarıyla ilgili konuştu.
Yurdalan, yaptığı interaktif sunum sonrası katılımcılarla gerçekleştirdiği aktiviteler kapsamında onların düşüncelerini dinleyip geri bildirimde bulundu.
Katılımcılar daha sonra Beyoğlu ve etrafında fotoğraf çekerek, künyelerini oluşturdular ve atölyede sunumlarını gerçekleştirdiler.
Atölyenin 29 Temmuz’a kadar sürecek programı şöyle:
25 Temmuz Perşembe / Haber kurmak ve görüş almak Gazeteci Uygar Gültekin
26 Temmuz Cuma / Hak odaklı habercilik nedir, nasıl yapılır, örnekleri nelerdir?
Toplumsal cinsiyet odaklı habercilik nedir, nasıl yapılır, örnekleri nelerdir? Evrim Kepenek/bianet
Barış gazeteciliği nedir, nasıl yapılır, örnekleri nelerdir? Gazeteci Murat Utku
Kuşaktan kuşağa gazetecilik hikayeleri Nurcan Akad
27 Temmuz Cumartesi / Editör masası Gazeteci Ahmet Tulgar - Gazeteci Esra Açıkgöz
28 Temmuz Pazar / Farklı mecralara yönelik haber nasıl yazılır? Pınar İlkiz
29 Temmuz Pazartesi / Haber atölyesi değerlendirme & Sertifika töreni
Atölye BİA hakkında |
IPS İletişim Vakfı/bianet'in Atölye BİA adıyla düzenlediği habercilik seminerleri medyanın farklı birimlerinden gazetecilere, işsiz bırakılmış gazetecilere, iletişim fakültesi öğrencilerine ve gazetecilik yapmak isteyen herkese açık. Atölye BİA programları hak, toplumsal cinsiyet ve çocuk odaklı habercilikle barış gazeteciliği perspektifi ve tercihiyle temel gazetecilik, haber fotoğrafçılığı, yargı haberciliği, araştırmacı gazetecilik, yeni medya, görselleştirme araçları, dijital güvenlik gibi alan ve temalar üzerinden kuruluyor. Atölye BİA ile birlikte IPS İletişim Vakfı’nın 2002-2007 aralığında düzenlediği temel gazetecilik, kadın, çocuk, insan hakları odaklı habercilik eğitimleri ve 2008-2017 aralığında gerçekleştirilen Okuldan Haber Odası programları yıl içine yayıldı ve gazetecilere ve ilgilenen herkese açık hale geldi. Haziran 2018'de başlayan programda, Aralık sonu itibariyle sekiz atölye 101 kişinin katılımıyla gerçekleştirildi: Gazeteciler İçin Yeni Medya, Gazeteciler İçin Haber, Kürtçe Habercilik ve Çeviri, Haber Fotoğrafçılığı ve Fotoröportaj, Çevre ve Kent Haberciliği, Yargı Haberciliği. 2019 yılı Şubat ayında (11-18 Şubat - 20-27 Şubat) iki "Temel Gazetecilik Atölyesi", 27-28 Nisan'da Kürtçe Habercilik ve Çeviri Atölyesi, Mayıs ayında ise Dijital Güvenlik Atölyesi , Haber Fotoğrafçılığı Atölyesi ve Gazeteciler için Yeni Medya Atölyesi, 14-21 Haziran tarihlerinde de Temel Gazetecilik Atölyesi düzenlendi. Bu proje İsveç Uluslararası Kalkınma İşbirliği Ajansı (SIDA) desteğiyle gerçekleştiriliyor. |
Özcan Yurdalan hakkında
1977 yılında AFSAD (Ankara Fotoğraf Sanatçıları Derneği) kurucuları arasında yer aldı. 1980'e kadar eşitli gazetelerde, dergilerde ve DİSK-Genel İş Sendikası Foto Film Merkezi'nde çalıştı. 1999 yılında çocuklarla fotoğraf atölyelerini başlatan ve metodolojisini oluşturan grubun içindeydi.
2000 yılında Fotoğraf Vakfı, 2005 yılında Nar Fotoğraf Ajansı kurucuları arasında yer aldı. Yayınlanmış sekiz seyahatnamesi, bir seyahat denemeleri kitabı, bir belgesel fotoğraf ve fotoröportaj metodolojisi kitabı, bir de "gezi isyanı" sürecini izleyen fotoğrafçıların deneyimlerini içeren kitabı bulunuyor.
Çeşitli kentlerde belgesel fotoğraf seminerleri sürdürüyor, çocuklarla fotoğraf atölyelerine katılıyor, fotoğraf kuramına ilişkin yazılar yazıyor, uzun yolculuklara çıkıyor. 1955 Adana'da doğdu. (AP/DB)