Aragon'un 'Ewina Bextewar Tuneye(mutlu aşk yoktur) ve Kawafis'in bajar (Gidersen ardından ggelecek bu kent) adlı eserlerinin Kürtçe çevirilerini besteleyip sunuyor.
Kürt sanatçı Miradko'nun 'Keçıké Bımeş'ine yeni bir düzenleme ve ritim, anonim' Kerim Lawo Çekılmast'a da hareketli bir müzik kazandırıyor.
Tarihten Baba Tahir Uryan'ın 'Delal'ını alıp günümüze taşıyor. Tüm bunlara söz ve müziği kendisine ait parçaları da ekleyince ortaya 'Bajar' çıkıyor. Jan Axin Bajar ile müzik dünyasında 'kalıcı' olduğunun işaretlerini veriyor.
Biz de merak edip Jan Axin'e soruyoruz:
Kendiniz ve müziğiniz hakkında bilgi verir misiniz?yaptığınız müzikten kısaca
bahseder misiniz?
Duymak istediğim sözlerin müziklerini yaptım aslında. Sanatın ve edebiyatın farklı alanlarında bir çok sanatçı, edebiyatçı birincil sırada kendini anlatır. Müzikte başkalarının sözlerini müzik yapıyor olmanız bu durumu eğiştirmiyor.
Beni içine alabilen bir şiir veya söze melodilerle borcumu ödemeye çalışırım.
Sizi bu kaseti yapmaya iten nedir?
Kürtçe farklı müzik tarzlarına yatkın bir dildir. Bu tespiti bir çok sanatçının dile getirmesine karşın, çoğunlukla klasik tarz üzerine çalışmalar sürüyor.
Kürtler neden kendi dilleride, tüm dünyanın dinlediği müzik tarzlarını kendi dilinde dinlemesin? Bu dinleyiciden çok bir müzisyen sorunu. Nitelikli müzik yapmak isterseniz, her şeyden önce dinleyiciye nitelik biçmek zorundasınız. Bu zorunluluğu yerine getirebilmek için Bajar'la bir adım atmaya çalıştım.
Kasetin oluşma sürecini anlatır mısınız?
Kayıt öncesinde, yaklaşık bir yıl hazırlık yoğunlaşmasıyla geçti diyebilirim. Stüdyo aşamasında ilk albüm heyecanı, dijital stüdyo dezavantajlarını çok yaşadım. Yaptığımız kayıtları üç kez kaybettik. Bu da motivasyonu zorlaştırdı. Ancak buna rağmen albüm, yapmak istediğimden uzak kalmadı.
Kendi tarzınızı(yaptığınız müziği) nasıl tanımlıyorsunuz.?
Folk Rock, Slow Rock, Soft Rock tanımlamaları yapılıyor. Bajar'da bunları bulmak mümkün.
Kaset hakkında ne tür eleştiriler alıyorsunuz?
Daha çok mix ile ilgili eleştirler oldu. Albümü bir kaç kez dinledikten sonra daha çok sevdiğini söyleyenler de çoğunlukta.
Peki,müzik alanında kendinize model aldığınız kimse var mı? kimleri model alıyorsunuz?
Henüz model aldığım kimse yok, ama etkilendiğim çok kişi var. Kürt müziğinde kaliteyi yakalamış tüm müzikleri dinlerim ve takip etmeye çalışırım. Klasik Kürt müziğinin yanı sıra, Avrupa müziğinden de Gary Moore, Pink Floyd müziklerinden etkilenirim.
Kürtlerin rock müziğine yaklaşımları nasıl?
Günümüzde, Kürtlerin kendi dilinde ortaya çıkan eserleri sahiplelen bir kitlenin varlığından söz edilebilir. Bu temede dinleyici ciddiye alındığında, yapılan müziklerde tarz ne olursa olsun, olumlu yaklaşımlar oluyor. Sanırım biraz daha zamana ihtiyaç var. Marcel Proust "Sanatçı, eserinin geniş kitleler tarafından benimsenmesini istiyorsa, o eseri uzak geleceğe fırlatmak zorundadır." der. Buna inanıyorum.
Kürt müziğinin şu anki durumunu nasıl değerlendiriyorsunuz? bazı kesimler kürt müziğinde verimsiz bir dönemin yaşandığını söylüyorlar. Siz buna katılıyor musunuz?
Hayır demek isterdim. Mevcut zemin, Kürt sanatçısının motivasyonunu bozmuş durumda. Sanata ve sanatçıya daha çok sahip çıkılarak bu sürecin aşılacağını düşünüyorum.
İleride konser vermeyi düşünüyor musunuz?
Uygun koşullarda neden olmasın.
Yeni projeleriniz var mı?
Albüm yapmaya devam etmek istiyorum. İleride ikinci bir albümde yeniden buluşmak umuduyla... (HA/NM)