“Seyirci Kalma Unutursam Hatırlat” temasıyla yapılan 5. Amed Tiyatro Festivali Teatra Yekta Hêvi’nin Hefteheşta Du Kesan (İki Kişilik Hırgür) adlı absürde komedi türündeki oyunuyla sona erdi.
Oyuncuları kutlayarak festival organizasyonu adına kapanış konuşması yapan oyuncu Yavuz Akkuzu, “Bu sahneyi açmayıp, festivali yapmasaydık; bodrumlarda yakılanlara, Taybet Ana’ya, Sur’da katledilenlere karşı utanacak ve sorumluluğumuzu yerine getirmemiş olacaktık” dedi.
Festivalin son oyunu Eugeno Ionesco’nun yazdığı Hefteheşta Du Kesan (İki Kişilik Hırgür) oldu. Özgür Adıgüzel’in yönettiği oynuda Nesibe Günyel, Eser Çetin, Nazlı Akar ve Welat Bayhan rol aldı.
Hefteheşta Du Kesan
Oyunda olaylar bir odada, iki sevgili arasında geçer. Dışarıda savaş vardır. Ama içerdeki durum da pek farklı değildir. On yedi yıldır birlikte olan çift, sürekli kavga eder. Ancak kavga ederek kendilerini var ederler ve ilişkilerini sürdürebilirler. Savaş nedeniyle dışarı çıkamamaktadırlar. Tarafsız bir bölgededirler. Ama bu, güvende oldukları anlamına gelmez. Bulundukları mekan; dışarıdaki bombalardan, silahlardan nasibini alır. İçerde oluşan hasarlara hep bir çare bulmaya çalışırlar. Ama bir hasarın arkasından hemen bir başkası oluşmaktadır ve bulunan çareler kalıcı çözümler değildir. İçerdeki hasar gittikçe artar ve oyunun doruk sahnesinde mekan yerle bir olur. Onlar artık ne içerde ne de dışarıdalar. Ne yapacaklarını bilemezler. Savaş bitmiş, sesler kesilmiştir. Kadın ve adam bir süre ne olduğunu anlamaya çalışırlar. Belirsizlik onları iyice tedirgin eder. Bir süre sonra barış yapıldığını anlarlar. Ancak barışın savaştan bir farkı yoktur. Kadın ve adamsa bu yeni durumu anlamaya çalışırken, şimdi kendilerine ne olacağı sorusunu sorarlar.
Yönetmen Özgür Adıgüzel, 26 günlük kısa bir hazırlıktan sonra oyunu çıkarttıklarını belirterek, absürd komedi çalışmanın seyirciye geçebilme konusundaki zorluklarına dikkat çekti. Oyunun kadın ve adamın yer yer tekrar gündeme getirdikleri kaplumbağa ile salyangozun aynı hayvanlar olup olmadığına ilişkin anlamsız, akıl dışı bir tartışmayla başladığını hatırlatan Adıgüzel, “Ionesco'nun özellikle bu iki sürüngeni seçmiş olması elbette tesadüf değildir. Absürd tiyatronun tarif ettiği yeni insanlık biçimine bu iki hayvan oldukça uyuyor. Sürünen, ağır ilerleyen, bir tehditle karşılaştığında hemen kabuğuna çekilen, kimliksiz ve zavallı yaratıklar! Bu iki hayvan, kadın ve erkeği temsil ediyor. Diğer yandan kaplumbağa ve salyangozun sembolik bazı anlamları da oyundaki temayla örtüşüyor.” dedi.
Oyunun ardından sahneye gelerek oyuncuları kutlayan Yavuz Akkuzu festival organizasyonu adına kapanış konuşması yaptı. Akkuzu, festivali Amed Şehir Tiyatrosu, Teatra Jiyana Nû ve Teatra Yekta Hevî’nin birlikte yaptıklarını ve birçok imkansızlığa rağmen güçlü bir biçimde tamamladıklarını söyledi. Akkuzu “Bu sahneyi açmayıp, festivali yapmasaydık; bodrumlarda yakılanlara, Taybet Ana’ya, Sur’da katledilenlere karşı utanacak ve sorumluluğumuzu yerine getirmemiş olacaktık” dedi.
Katılımcılara teşekkür
BGST, Seyyar Sahne, Kadıköy Theatron, Yeni Kapı Tiyatrosu ve Urmiye’den gelen Texte Reş Tiyatro Topluluğuna teşekkür eden Akkuzu, “ Bu dostlarımız kendi imkanlarıyla festivale katılarak bize güç verdiler” dedi.
Festivalin ihraç edilen akademisyenler tarafından kurulan Barışa Ezgiler grubunun festivale katılamadığı için kapanış konserinin iptal edildiğini duyuran Akkuzu, Yüksel Caddesi’nde açlık grevi yapan Nuriye Gülmen ve Semih Özakça’ya selam gönderdi. (BD/ÇT)