Fotoğraf: wikiwand.com
Arjantili film yönetmeni, senaryo yazarı ve politikacı Fernando Solanas, Paris’te Covid-19 nedeniyle tedavi gördüğü hastanede yaşamını yitirdi. “Üçüncü Sinema” hareketinin kurucularından olan Solanas, “Kızgın Fırınların Saati”, “Yolculuk” gibi politik filmlere imza atmıştı.
16 Şubat 1936’da Buenos Aires’da doğdu. Tiyatro, müzik ve hukuk eğitimleri alan Solanas, Octavio Getino ile birlikte Grupo Cine Liberaticion (Sinema Özgürlük Grubu) grubu altında çalışmalarını yürüttüler.
Getino ile birlikte 1960’ların devrimci hareketi içinde, anti-emperyalist mücadelede ulusal kültürün bir parçası olarak sinemanın önemli bir rol oynayacağını ifade ederek “Üçüncü Sinemaya Doğru” film hareketinin manifestosunu yazarlar.
Emperyalist güçler bilim, sanat ve sinemayı kendi ideolojileri doğrultusunda kullanırken Üçüncü Dünya uluslarının da bunun karşısında “militan” bir bilim, sanat ve sinemayı gerçekleştirmeleri gerektiğini belirtirler.
Üçüncü Sinema terimi de ilk kez bu manifestoyla kullanılmaya başlanır.
Solanas, Getino ve Sinema Özgürlük Grubu üyeleri 1966’da Kızgın Fırınların Saati (La Hora de los Hornos, 1968) filmini Arjantin’deki faşist askeri darbenin ardından büyük bir gizlilik içinde iki yıl boyunca çekimlerini bir “gerilla savaşı” gibi yürüterek çekerler.
Kolektif bir çalışmanın ürünü olarak doğan film, 4 saat 20 dakika uzunluğunda olup Arjantin’de “Sol Peronistler”in seçimle iktidara geldikleri 1973 yılına kadar da büyük bir gizlilik içinde gösterilir.
Birçok uluslararası festivalden ödüller alan film, dünyanın pek çok yerinde gösterilir.
Tangolar (El exilio de Gardel, 1985) Güney (Sur, 1988 / Cannes Film Festivali’nde En İyi Yönetmen Ödülü’nü alır), Yolculuk (El viaje, 1992), Bulut (La nube, 1998) ve Yağma Anıları (Memoria del saqueo, 2004), Hiç Kimselerin Onuru (La dignidad de los nadies, 2005), Aşkın Son Mevsimi (La última estación) gibi filmler imza atan Solanas, politika ile de ilgilenir. (RT)