Karşı Sanat Çalışmaları, yaşamın yansıması yeniden üretimi olan sanata her zaman başka bir açıdan bakıyor ve bu bakışla bakan sanatçılara da her zaman "yer" açıyor!
Bu başka bakışın temelinde "sorgulamak ve düşünmek" var öncelikle. Eğer düzenli olarak burada açılan sergileri izliyorsanız, tümünü bir arada değerlendirdiğinizde "sanat olgusu" kafanızda bambaşka biçimde şekilleniyor ve "güzel"e dair tanımlarınız ve bu doğrultuda beklentileriniz değişiyor.
O yüzden karşı sanat çalışmaları'ndan gelen her yeni sergi duyurusu benim için yeni bir keşif, gerçekliğin henüz göremediğim yeni bir boyutunu görme olasılığı gündeme getiriyor. Tuvalin, fırçanın, boyanın ve niyaetinde resimdeki plastiğin yarattığı yeni ifade biçimlerini fark etmek, yeni bir dil öğrenmek, ya da bilmediğin bir dilde ifade edileni anlamak anlamına geliyor benim için.
Öldüren ve yaşatan "Nefes"
29 Şubat Çarşamba günü saat 18.00'de açılacak olan Burhan Yıldırım'ın 26. kişisel sergisi olan "Nefes" in çağrısı geldiğinde de, öncekilere benzer şekilde yakından bildiğim bir gerçekliğin yeniden ve başka bir dille ifadesini izleme olanağı sağlayacağını düşündüm. Çünkü o çağrıda, Yıldırım'ın bu sergisinin temasının şu sıralarda pek çok yerde demokrasi, özgürlük için benzerleri yinelenen "açlık grevleri"nin bir üst aşaması olan "Ölüm Oruçları" olduğunu öğrendim.
Bu çağrısında ne göreceğimizi duyuran ayrıntılar yazılıydı. Çağrıda " 'Nefes' isimli sergi tuval üzerine akrilik resimden oluşuyor. Burhan Yıldırım bu sergisinde Goya ve Gericault'nun izlerini sürüyor. Sanatçı ölüm, şiddet, acı, direnç... gibi yaşamsal izleri; adalet düşüncesinden sapmadan sorguluyor. Ressam tematik olarak seçtiği 'Ölüm Oruçları' ndan hareketle 'Varoluş ve Yokoluş' üzerine bir düşüncenin plastiğini oluşturmaya çalışıyor." deniliyordu.
Çağrıya eşlik eden sergilenecek resimlerin fotoğraflarını gördüğümde burada ifade edilen sorgulamanın yalnızca izleyeceğimiz resimlerde değil ama izleyenlerin kendilerinde ve tutumlarında da sorgulamaya neden olacağını düşündürdü bana.
Ayrıntının rolü ve değeri
Her durumda ayrıntı, gerçekliğin boyutlarını değiştirdiği gibi algılama düzlemini ve tepki yoğunluğunu da belirleyen bir unsurdur. Yıldırım'ın resimlerinin fotoğraflarındaki ayrıntıları oluşturan figürler orada tuvalin içindeki gerçeklikte gözlenen bir kopuş parçalanma ve dolayısıyla trajik bir görsellikten, izleyenin içindeki gerçeklikteki olası trajedilerin de ipuçlarını veriyor bana göre.
Resimle ve resimdeki anlatılanla bütünleşme, eğer serginin çıkışında bizleri en azından bu sorgulamadan sonra, kendimize dair bir olumlamaya enazından bu olumlamayı sağlayacak bir tutum ya da davranışın şekillendiği bir yolculuğu sağlarsa sanırım 'Nefes' sergisi de Burhan Yıldırım da hedefine ulaşmış olacak.
Çünkü o sergisiyle ilgili çağrısında "yaşamın ve ölümün aynı 'nefes'te buluştuğu Nefes sergisinin izleyicilerini ölümün kıyısında bir yolculuğa davet ettiğini söylüyor."
Karşı Sanat'ın varlığını sürdürmesi işte tam da bu noktada bir toplumsal işleve, daha da ilerisini söyleyelim, toplumsal bir sorumluluğa dönüşüyor. Kanımca sevgili Feyyaz Yaman'ın mücadeleden asla yılmayan kimliği ve bu alandaki birikimiyle bu işlev ve sorumluluğunu da uzun zaman sürdürecek.
RESİM SERGİSİ:
"Nefes" Burhan Yıldırım, 29 Şubat Çarsamba 2012 - 14 Mart Çarsamba 2012
Karşı Sanat Çalışmaları, Açılış: 29 Şubat 2012 Saat: 18.00-20.00
Gazeteci Erol Dernek Sokak, No 11/4 Hanif Han, 34420 Beyoğlu/İstanbul
Tel : +90 (212) 245 71 53 - 54 E-Posta : [email protected]
Pazar günleri dışında, hergün 11:00 - 19:00 saatleri arasında açıktır.