Haber: AA
Fotoğraflar: Mustafa Çiftçi/AA
Her eserde farklı bir karakteri canlandıran Antalya Devlet Opera ve Balesi sanatçılarına, bazen iki saatlik gösteri için altı saat makyaj yapılıyor.
Her sezonda farklı eserleri sahneye koyan Antalya DOB sanatçıları, bazen 1500'lü yıllardaki bazen de günümüzdeki bir karakterlere hayat veriyor.
Gösteri için aylarca çalışan sanatçılar, kostüm giyip, makyaj yapıldıktan sonra bambaşka biri oluyor. Sanatçılar, aylarca esere birlikte hazırlandıkları mesai arkadaşlarını bazen tanımakta güçlük çekiyor.
Fotoğraf: Kağan Burak Özkaya/AA
İtalyan komik operasının önemli eserleri arasında gösterilen Gioacchino Rossini'nin iki perdelik "Sevil Berberi" eserine hayat veren Antalya DOB sanatçılarından Sema Çavuşoğlu Suna, her eser için aylar öncesinden çalışma yaptıklarını söylüyor.
"Gösteride makyajın önemine değinen Suna, "Bazen çok ilginç makyajlar yapılıyor. Bir defasında kuş makyajı yapılmıştı, o zaman kendimi gördüğümde çok şaşırmıştım. Su perisi karakterinde yaratık gibiydik, kulaklarım sivriydi. Makyajdan sonra aynada görünce kendimden korkmuştum" diyor.
"Bu ben miyim!"
Geceli gündüzlü uzun bir hazırlık yaptıklarını vurgulayan tenor Devrim Demirel, "Makyajdan sonra artık oynayacağım karakter oluyorum. Onun düşünceleriyle duygularıyla hareket ediyorum" dedi.
"Sevil Berberi"nde "Berta" rolünü canlandıran ve kalp şeklindeki dudaklarıyla gülümseten Gülçin Gültekin ise peruğundan makyajına, kostümüne kadar bazen çok farklı karakterleri canlandırdıklarını söylüyor ve ekliyor:
Eşinin de opera sanatçısı olduğunu aktaran Gültekin, "4. Murat eserinde eşime başarılar dilemek için kulise gittim. Kapıyı çalarken koridordan bir ses geldi. Dönüp baktım, tanıdığım birisi değildi. Onun eşim olduğunu çok sonra anladım. Tüm arkadaşlar gülmüştü. Gerçekten makyajdan sonra çok değişiyoruz. Bazen aynaya bakıp, 'Bu ben miyim' diyorum."
45 dakika için 1,5 saat makyaj
Aynı eserde "Fiorello"yu ve "Subay"ı canlandıran Baturalp Bilgili, gösteri boyunca üç, dört defa makyajının değiştiğini belirterek, "Bu eser için 45 dakika sahnede kalıyorum ama makyajım 1,5 saat sürüyor. Makyajın içerisinde olmak oyuncuya bambaşka bir bağımsızlık duygusu veriyor" diye ekliyor.
Her sanatçıya yeni bir karakter çizen makyöz Tülay Polatay ise 10 yıldır mesleğini yaptığını, boyalarla uğraşmanın, insanların yüzünü karakterden karaktere değiştirmenin kendisini mutlu ettiğini aktarıyor:
"Makyaj ne kadar gerçekçi olursa sanatçı, yeni karakterine o kadar iyi bürünüp, adapte olabiliyor. Bazı makyajlar 10 dakika sürerken, bazıları saatlerce sürebiliyor. Eser sahnelenirken bazı oyuncuların makyajını dört kez değiştirdiğimiz oluyor. Üç dakikada silip, bambaşka role dönüştürüyoruz. İki saatlik gösteri için bazen altı saat makyaj yapıyoruz. Plastik makyaj için 15 gün önceden hazırlıklara başlıyoruz, kişinin yüzünü çalışıyoruz, döküm yapıp, kurutuyoruz" diyor.
Haldun Özörten sahneye taşıdı
"Sevil Berberi"ni Haldun Özörten sahneye taşıdı. Eseri, Antalya DOB orkestrasını şef Murat Cem Orhan, koroyu ise şef Mahir Seyrek yönetti. Dekor tasarımı Tayfun Çebi'ye, kostüm tasarımı Nursun Ünlü'ye, koreografisi Melda Özkan'a, ışık tasarımı Mustafa Eski'ye ait gösteride, "Figaro" rolünü Mehmet Ali Tutar, "Rosina"yı Tuğçe Oğuzülgen, "Kont Almaviva"yı Ufuk Toker, "Dr. Bartolo"yu Engin Suna, "Don Basilio"yu Umut Tarık Akça, "Berta"yı Oya Vural, "Fiorello"yu ve "Subay"ı Toygarhan Altuner, "Uşak"ı Selahattin Denizsümüren, "Noter"i ise Vural Vursavaş canlandırıyor. Oyun, 21 Mart, 18 Nisan ve 23 Mayıs'ta sahnelenecek.
(AÖ)