*Komşum Totoro - 1988
Altyazı Sinema Dergisi Mayıs sayısını anime sinemasının ustası "Rüzgârlı Diyarların Büyücüsü" Hayao Miyazaki'ye ayırıyor. Sanatçının kırk yılı aşan zengin filmografisini mercek altına alan dosyada, Miyazaki klasiklerine dair yazıların yanı sıra yönetmenin farklı filmleri arasındaki tematik bağlara odaklanan incelemeler de okunabilir.
Dosyada neler var?
- Öykü Sofuoğlu, yönetmenin canlı cansız tüm varlıklara bir ruh bahşeden sinemasının özündeki animist perspektifi ele alıyor.
- Aslı Ildır tüm Miyazaki filmlerinde güçlü bir karakter olarak karşımıza çıkan ve kahramanı dönüştürme görevi üstlenen mekânlara yakından bakıyor.
- Kutlukhan Kutlu, yönetmenin vazgeçilmez temaları arasında yer alan uçma tutkusunu farklı filmlerden örneklerle inceliyor.
- Eray Yıldız'ın yazısı, Miyazaki sinemasında tüm bu ruhani yolculukların sıklıkla bir parçası olan yemek sahnelerine, yönetmenin iştahı nasıl çizdiğine odaklanıyor.
- Kaan Denk ise Miyazaki filmlerinde kahramanla birlikte soluklandığımız, zamanın akışını takdir etmeye davet edildiğimiz boşluk anlarının işlevine dikkat çekiyor.
Yönetmenin klasiklerini inceleyen yazılar
- Erman Ata Uncu - yönetmenin ilk uzun metrajı "Cagliostro Kalesi"
- Kaan Karsan- dev bir orman ruhunu bir popüler kültür ikonuna dönüştüren "Komşum Totoro"
- Burçin S. Yalçın - tüm klasik Miyazaki temalarını gösterişsiz biçimde işleyen "Küçük Cadı Kiki"
- Güvenç Atsüren - politik göndermeler ve popüler kültür referanslarıyla bezeli macera-komedi filmi "Kırmızı Kanatlar"
- Coşkun Liktor - ustanın kariyerinin zirvesi olarak görülebilecek Altın Ayı ödüllü "Ruhların Kaçışı"
- Eren Odabaşı -yönetmenin son uzun metrajı "Rüzgâr Yükseliyor"
(AÖ)