*New York'taki Özgürlük Anıtı. Fotoğraf: AA (Arşiv). Yeni anıtın fotoğrafları: CNAM.
CNN International'ın haberine göre "Küçük kız kardeş" lakaplı bu yeni bronz heykel, Özgürlük Adası'nda bulunan dünyaca ünlü heykelin on altıda biri büyüklüğünde.
Küçük kardeş Pazartesi günü özel bir törenle kaldırıldı ve 2011'den beri bahçesinde durduğu Paris'in merkezindeki Ulusal Sanat ve El Sanatları Müzesi'nde (CNAM) özel bir konteynere yüklendi.
Yeni heykel, Ellis Adası'nda, 1 Temmuz'dan 5 Temmuz'a kadar, orijinalin hemen karşısındaki suyun karşısında dikilecek.
Ağırlığı 450 kilogramın (992 pound) üzerinde olan ve sadece 10 fit uzunluğundaki heykel ilk olarak 2009'da yapıldı. Bu, CNAM tarafından korunan orijinal 1878 alçı modelinin tam bir kopyası olarak biliniyor.
CNAM genel müdürü Olivier Faron, "Heykel tüm dünyadaki özgürlüğü ve ışığı simgeliyor" diyor ve ekliyor:
"Çok basit bir mesaj göndermek istiyoruz: Amerika Birleşik Devletleri ile dostluğumuz özellikle şu anda çok önemli. Dostluğumuzu korumak ve savunmak zorundayız."
Aynı neoklasik tasarım
Replika, New York'taki Roma tanrıçası Libertas'ı temsil eden ve dev kaidenin üzerinde 151 fit boyunda olan "ablası" ile aynı neoklasik tasarımı taşıyor.
Heykel sembolik öğelerle dolu:
Dünyaya yayılan güneş ışınlarını temsil eden yedi sivri uçlu taç; Amerika'nın bağımsızlığının Roma rakamlarıyla yazılı olduğu bir tablet; ve sol ayağında Amerika Birleşik Devletleri'nde köleliğin kaldırılmasını simgeleyen kırık zincirler ve prangalar.
İlk Özgürlük Heykeli'nin açılışının yapıldığı törenin tarihi de sembolikti:
II. Dünya Savaşı sırasında ABD ve diğer müttefik askerlerin Batı Avrupa'nın Nazi işgalinden kurtuluşunun başlangıcını işaret eden 1944'te Fransız topraklarına ayak bastığı D-Day'in 77. yıldönümünden hemen sonra düzenlendi.
Fransalı tarihçi André Kaspi'nin tören sırasında yaptığı bir konuşmada hatırlattığı gibi, 1886'da New York'a gelen ikonik Özgürlük Anıtı, Paris ve Washington'un yavaş yavaş ayrıldığı bir zamanda, Fransız-Amerikan dostluğunu güçlendirmeyi amaçlıyordu.
Küçük kız kardeş, Bağımsızlık Günü'nden sonra, 14 Temmuz'da Bastille Günü'nde Washington DC'deki Fransız Büyükelçisinin konutunun dışına kurulacak.
Özgürlük Anıtı'nın tarihi
Özgürlük Anıtı ilk olarak 1865'te Fransız tarihçi Édouard de Laboulaye tarafından İç Savaş'tan sonra yeniden birleşen Amerika Birleşik Devletleri'ne bir hediye olarak önerildi. Laboulaye, kölelerin özgürleşmesini Fransız Aydınlanmasının değerleriyle ilişkilendirmek istedi.
Fransa, baskıcı Napolyon III'ün 1870'e kadar hüküm sürdüğü ve ardından Fransa-Prusya Savaşı sırasında tahttan indirilmesiyle o sırada kendi değişimlerinden geçiyordu.
1871'de, yeni Üçüncü Cumhuriyet döneminde, seçilen heykeltıraş Frédéric-Auguste Bartholdi, projeyi Amerikan hükümetine satmak ve potansiyel yerleri araştırmak için Atlantik'i dolaştı.
Kaspi'ye göre, ABD Başkanı ve eski Birlik Generali Ulysses S. Grant, önerisini başlangıçta kayıtsız bir şekilde karşıladı.
Bartholdi, New York Limanı'ndaki eski adı Bedloe Adası'nı gelecekteki heykel için ideal bir yer olarak görse de - o sırada New York'a gelen tüm gemiler oradan geçiyordu - 1875'e kadar Bartholdi resmi bir talepte bulunmadı.
Heykelin parasını ödemek için iki ülke bir anlaşma yaptı: Fransızlar heykeli finanse ederken, Amerikalılar kaideyi finanse etti.
Bakır levha 10 yıl sürdü
Bartholdi'nin demir bir çerçeve üzerindeki bakır levha heykelinin tamamlanması yaklaşık on yıl sürdü.
Yapı, mühendis Eugène-Emmanuel Viollet-le-Duc tarafından kavramsallaştırıldı, ancak 1879'da, yaratılışından sadece dört yıl sonra o öldüğünde, Eyfel Kulesi'ni inşa etmesiyle tanınan Fransız mühendis Alexandre-Gustave Eiffel görevi bitirdi.
225 tonluk heykel, 1885'te bir buharlı gemide demonte olarak New York'a gitti ve ertesi yıl New York'ta Bartholdi'yi "bugün Amerika'nın en büyük adamı" olarak selamlayan yeni başkan Grover Cleveland tarafından açıldı.
Bir asırdan fazla bir süre sonra, Faron ve CNAM, modern replikanın bu büyük mirası koruduğundan emin olmak için yerel bir atölye aracılığıyla en iyi Fransız işçiliğini ortaya koydu.
Malakoff'taki sanat dökümhanesi Susse Fondeur'daki beş kişilik bir ekip, heykeli bitirmek için dört ay harcadı.
(PT)