21 Mart, Newroz, Kürtler için yeni gün, doğanın canlanışı, bahar bayramı dışında direnişi de simgeliyor. Newroz'u kutlayan, o gün alanlara çıkan ama Kürt olmayanlara bu günün ne ifade ettiğini sorduk. Gürcü, Rum, Türk, Alevi... Genel kanı, Newroz'un Kürtlerle dayanışmanın göstergesi olması.
Rum Foti Benlisoy "Newroz benim için kesinlikle bir bayram değil" diyor. "Çünkü ne kanıksadığım dini bayramlar gibi, ne de politik olarak kanıksadığım 1 Mayıs vs. gibi. Ben Newroz'u hiç kendime ait görmedim; başkalarının Newroz'u olarak gördüm. O nedenle dayanışma için katıldığımı söyleyebilirim."
Alevi-Kürt Cem Gök Newroz'un kendisi için ne anlam ifade ettiğini şöyle açıklıyor: "Newroz politik anlamı dışında bir şey ifade etmiyor. Türkiye'de Kürt sorunu var ve bence demokrat, devrimci kimselerin de bu sorunu sahiplenmesi gerekir. Bu nedenle Kürt hareketi için önemli bir gün olan Newroz'a katılmaları bunun bir göstergesi. Bayram olarak kutlanması dayatılıyorsa da özgürlük mücadelesinin simgesel bir günü."
Ermeni Uygar Gültekin'se Newroz'a katılmak için iki nedeni olduğunu söylüyor. "Politik olarak hem Kürtler hem Ortadoğu halklarının direnişi adına önemli buluyorum Newroz'u. Baharın gelişi adına kutlanan bir bayram olması da çok önemli. Kürt özgürlük mücadelesiyle birlikte misyon kazanması daha ağır basıyor."
"Newroz benim için Türk-Kürt kardeşliğini temsil ediyor" diyen İbrahim Tevfik, Türk. "Newroz'a niye mi katılıyorum? Çünkü Kürt hareketine destek veriyorum, bu yüzden bayram saydıkları bir günde onlarla beraber eğlenmek düşüncesi beni cezbediyor."
Gürcü Fuat Ekin ise şöyle diyor: "Newroz'a birkaç kez katıldım. Bahara hazırlık, doğanın yeniden canlanışına dair binlerce yıllık tarihi olan ritüelin bizdeki yansıması; hissedilen duyguyu insanlarla paylaşmak oldu. O şenliği, o coşkuyu hissetmek için katıldım."
* Newroz kutlamaları programını görmek için tıklayınız. (EZÖ-BÇ)
_________________________________________
Newroz
21 Mart, için Grup 7 İletişim Hizmetlerinin ajandası şöyle diyor:
"Güneşin Koç burcuna girdiği gün. Kökleri asırlar öncesine dayanan ve günümüzde özellikle Kürt ve alevi toplulukları tarafından kutlanan Newroz, doğanın canlanmasını temsil eder. Kürtler için yeni yılın ilk günü anlamına gelir. Kırlara çıkılıp topluca yemek yenir, ateşler yakılır, dans edilir.
"Newroz/Nevruz, Aleviler tarafından Hazreti Ali'nin doğum günü olarak kutlanır. Aleviler, Hazreti Ali'nin doğum gününü şeker, şerbet ve çiçeklerle kutlarlar. Newroz/Nevruz bayramı akşamı Hazreti Ali'nin doğumuna ait dualar, nefesler okunur, lokma ve süt dağıtılır, cem törenleri yapılır."
Göktürkler'in Ergenekon'dan çıkışı ve 12 hayvanlı Türk takviminde yeni yılın başlangıcı olarak kabul edilen Nevruz, 5 bin yıldır kutlanıyor.
Farsça "yeni gün" anlamına gelen Newroz/Nevruz, "Noruz", "Navrız", "Ergenekon", "Bozkurt", "Çağan", "Mart Dokuzu", "Sultan Nevruz", "Mart Bozumu" gibi adlarla da anılıyor.
Azerbaycan, Kazakistan, Kırgızistan, Özbekistan, Türkmenistan, Afganistan ve Tacikistan ise resmi tatil ilan ettikleri "Nevruz"u, "milli bayram" olarak her yıl kutluyor. Bu günde, kederli olmak en büyük ayıp ve suç sayılıyor. Kutlama törenlerinde bölgelere göre çok farklı oyunlar oynanırken, bu güne özel bazı yemekler pişiriliyor ve eğlenceler düzenleniyor. Topluca yenilen Nevruz yemeğinin ardından yeni yıl kutlanıyor ve gençler, yakılan Nevruz ateşinin üzerinden atlıyor.
"Mitolojik ve Tarihsel Gerçeklerin Işığında Newroz" çalışmasında Siraç Bilgin günümüzde Newroz'un ne ifade ettiğini şöyle anlatıyor:
"Anlaşıldığı kadarıyla Medler ve onların takipçileri olan Kürtler için Newroz "Yeni Gün"dür. Halk için yeniden doğdukları bir günü ifade eder Newroz. Onların hayatında kapanan kötü bir dönemin ardından direnişle yaratılan yepyeni ve özgürlük dolu bir gün başlamıştır. Yeni bir başlangıçtır Newroz. Bundan dolayı Medler'in takipçileri olan Kürtler'in Newroz kutlamalarında hep direniş ruhu, birlik ve mücadele ruhu hakim olmuştur. Medler'den beri ciddi bir şekilde özgür yaşamamış ve her zaman baskı altında tutulan torun bir halk için bu tür bir anlam yükleme ve buna uygun bir kutlama tabiidir."