Manuel Çıtak'ın "islomania" sergisi 12 Mayıs'ta Tophane'deki Depo'da açılıyor.
Küratörlüğünü Geniş Açı Proje Ofisi'nden Refik Akyüz ve Serdar Darendeliler'in üstlendiği "islomania", bugüne dek belgesel fotoğraf tarzında ürettiği siyah beyaz işleriyle bilinen Çıtak'ın hem biçimsel hem de anlatısal olarak yeni bir arayış içerisine girdiği yakın dönem fotoğraflarından oluşuyor.
Çıtak'ın 2 Temmuz'a kadar Depo'da gerçekleşecek kişisel sergisi islomania, adını ilk olarak yazar Lawrence Durrell'in "Reflections on a Marine Venus" (1953) isimli kitabında kullandığı ve bir hastalık olarak tanımladığı "ada sarhoşluğu"ndan alıyor.
Durrell'e göre bu hastalıktan muzdarip olan insanlar, etrafı denizle çevrili küçük bir dünya üzerinde oldukları bilgisiyle bile tanımlaması güç bir sarhoşluğa adım atarlar. Türkçe'de henüz resmî sözlükte yer almayan "islomania", Durrell'in ilk kullanımından onlarca yıl sonra bugün artık kent hayatından bunalan, ekolojik yıkıma karşı durmak için şehirden kaçarak doğaya daha yakın yaşamaya başlayan insanların ruh halini de tanımlıyor.
Çıtak'ın ilk kişisel sergisi olan "islomania"daki işleri her şeyden izole yaşamlar, sade ama etkileyici coğrafyalar, doğanın tam içinde olma ve kendini bu sükûnete bırakma hali, ister insansız geniş manzaralar ister doğayla bütünleşen insanlar olsun, bu serideki tüm fotoğraflara sirayet ediyor.
Manuel Çıtak hakkında
İstanbul'da yaşıyor ve çalışıyor. Eğitimini İstanbul Saint Michel Lisesi ve Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Grafik Bölümü'nde tamamladı. 1985'ten beri fotoğraf sanatının değişik alanlarında kent yaşamı, portre ve çevre gibi konularda işler üretiyor. Çeşitli basın kuruluşları için bağımsız olarak fotoröportajlar ve editoryal çalışmalar gerçekleştirdi. Pek çok grup sergisinde yer aldı. Bunlardan bazıları: Paylaşılan Kutsal Mekânlar (Depo, 2019); İnsan İnsanı Çekermiş (İstanbul Modern, 2016); Üç Şehir Bir Kahve: Kahire, İstanbul, Viyana (Milli Reasürans Sanat Galerisi, 2015); İmalat Hatası (9. İstanbul Bienali, Hafriyat Grubu ile, 2005); Musulmans au Caire, à Téhéran, Istanbul, Paris, Dakar (Parc de la Villette, Pavillon Paul Delouvrier, Paris, 2004); Rıhtımlar Arasında (Las Palmas, Rotterdam, 2002); Méditerranéennes (L'Atelier de Visu, Marsilya, 1999); Admissions of Identity (City Museum ve Mappin Art Gallery, Sheffield, 1998) ve İstanbul: İnançların buluştuğu yer (Milli Reasürans Sanat Galerisi, 1996).
(AÖ)