Atölye BİA’nın 2020 Güz Dönemi Programı’nın son Temel Gazetecilik Atölyesi’nde bugün İletişim Geliştirme Direktörü olan Pınar İlkiz bizlerleydi. İlkiz ile haberlerin dijital mecrada nasıl servis edilmesi gerektiği üzerine konuşuldu.
Birer gün arayla 28 Aralık’a kadar sürecek atölyeye, farklı şehir ve üniversitelerden 9 kişi katıldı.
Hangi mecra?
İlkiz oturumunda;
* Üretilen haberlerin sosyal medyadaki servis metinleri nasıl olmalı?
* Neler öne çıkarılmalı?
* Etiket kullanımı ve etiketleme, ne zaman, ne kadar?
* Bir haberin içinden infografik, video içeriği nasıl çıkarılır? başlıklarını anlattı.
“Dijitalle uyumlu metin nasıl yazılır?” diye soran İlkiz, mecraların sunduğu karakter limitlerinden bahsederek başladı.
"İhtiyacınız olan şey etkileşim"
İlkiz şöyle devam etti:
"Mecraların karakter limitlerinin aşılmaması gerekir. Bu limitler aslında sizin karşıdaki kullanıcıyı yakaladığınız noktadır. Limitlerin aşılmaması için içeriden bir şeyi çekip spota çıkartmak, kullanıcıyı çekmeniz için etkili bir yöntemdir.
"Sosyal medyanın sunduğu olanakları, insanlara haberi servis ederken etkin bir şekilde kullanırsanız ve haberin sosyal medyadaki servis edilme şekli kişiyi haberin devamını okumaya itmişse bu başarılı bir kullanım olmuş demektir.
“Aslında ihtiyacınız olan şey kitlenin büyüklüğü değil, sizinle ne kadar etkileşime geçtikleridir. Sizinle konuşan bir kitleye ihtiyacınız var.”
Mecraların sunduğu olanaklardan bahseden İlkiz mecraların nasıl etkili kullanılacağına dair şunları söyledi:
“Mecranızda insanlara fikirlerini sorun ve konuşacakları alanlar açın.
“İnsanlara sorular sorarak, etkileşim alabilirsiniz.”
Twitter listelerinden de bahseden İlkiz, Twitter’da doğru listelerde yer alıp alınmadığının kontrol edilmesi gerektiğini vurgulayarak Twitter An’lardan da bahsetti.
İlkiz, “Bütün tweetleri birbirine bağlamaktansa an özelliğini kullanabilirsiniz. Konunuz neyse onunla ilişkili diğer haberleri an’da tutabilirsiniz” dedi.
Nasıl yapmalı?
İlkiz, içerik servisiyle ilgili dikkat edilmesi gereken noktaları ise şöyle sıraladı:
* Görüntülenme ve etkileşim oranlarınızı kontrol ederek, içeriklerinizi geliştirebilirsiniz. Amacınız etkileşim oranını arttırmak olsun.
* Etkili olmayacak kelimeleri hashtag yapmayın.
* Bazı içeriklerde kullandığınız etiketler size özel olsun. Diğer türlü içeriğiniz başka kaynakların içeriğiyle karıştırabilir.
* İçeriği servis ederken görsel boyutlarına dikkat edin.
* Haberinizi tek tweetle servis etmeyin ama gün içinde aynı görselle de defalarca servis etmeyin.
* Kurumunuza has etiketler kullanın.
* Her serviste ya spotu ya görseli ya da hashtagi değiştirin.
Daha sonra katılımcılarla Atölye BİA'da yazılan haberler üzerinden servis metni hazırlama çalışması yapıldı. Hazırlanan gönderiler üzerinden değerlendirmeler yapıldı.
Pınar İlkiz hakkında
2004'te İktisat Fakültesi'nden mezun oldu. İletişim Bilimleri'nde yüksek lisans yaptı. Bir süre fotoğrafçılık ile hayatını idame ettirdi. Sevin Okyay'a asistanlık yaptı. Daha sonra fotoğraf editörü olarak çalıştı. Ardından Taraf gazetesinde dış haberler bölümünde çalışmaya başladı. Aynı dönemde düzenli olarak gazetenin kültür-sanat ekinde ve arada kültür sanat sayfası için yazılar yazdı, röportajlar yaptı. Daha sonra ntvmsnbc'de yaşam sayfasının editörü oldu. Bunu NTV Yayınları'nda kitap editörlüğü takip etti. Dört yıl Uluslararası Af Örgütü'nde, önce Medya ve İletişim Koordinatörü, ardından Dijital Kaynak Geliştirme Koordinatörü olarak çalıştı. Bütün bu maceranın sonunda 2015 yılında sadece sivil toplum kuruluşları ve derneklerle çalışan bir iletişim/kaynak geliştirme ajansı olan Pikan Ajans'ı kurdu. Halen Pikan Ajans'ta İletişim Geliştirme Direktörü.
Atölye BİA hakkında |
IPS İletişim Vakfı/bianet'in Atölye BİA adıyla düzenlediği habercilik seminerleri medyanın farklı birimlerinden gazetecilere, işsiz bırakılmış gazetecilere, iletişim fakültesi öğrencilerine ve gazetecilik yapmak isteyen herkese açık. Atölye BİA programları hak, toplumsal cinsiyet ve çocuk odaklı habercilikle barış gazeteciliği perspektifi ve tercihiyle temel gazetecilik, haber fotoğrafçılığı, yargı haberciliği, araştırmacı gazetecilik, yeni medya, görselleştirme araçları, dijital güvenlik gibi alan ve temalar üzerinden kuruluyor. Atölye BİA ile birlikte IPS İletişim Vakfı’nın 2002-2007 aralığında düzenlediği temel gazetecilik, kadın, çocuk, insan hakları odaklı habercilik eğitimleri ve 2008-2017 aralığında gerçekleştirilen Okuldan Haber Odası programları yıl içine yayıldı ve gazetecilere ve ilgilenen herkese açık hale geldi. Haziran 2018'de başlayan Atölye BİA programında, Aralık sonu itibariyle 8 atölye (7-13 Haziran Gazeteciler İçin Yeni Medya, 16-25 Temmuz Gazeteciler İçin Haber, 2 Eylül Kürtçe Habercilik ve Çeviri, 7-9 Eylül Haber Fotoğrafçılığı ve Fotoröportaj, 17-26 Eylül Çevre ve Kent Haberciliği, 1-8 Ekim Yargı Haberciliği, 15-23 ve 8-16 Kasım Gazeteciler için Haber Atölyeleri) 101 kişinin katılımıyla gerçekleştirildi. 2019 yılında ise farklı tarihlerde (11-18 Şubat, 20-27 Şubat, 14-21 Haziran, 22-29 Temmuz, 2-10 Eylül, 5-13 Aralık) altı "Temel Gazetecilik Atölyesi", yine farklı tarihlerde (27-28 Nisan Kürtçe Habercilik ve Çeviri, 4-5 Mayıs Dijital Güvenlik, 10-12 Mayıs Haber Fotoğrafçılığı, 13-20 Mayıs Gazeteciler Yeni Medya, 21-25 Ekim İklim Haberciliği, 11-15 Kasım Kadın-LGBTİ+ ve Yargı Haberciliği) altı tematik atölye düzenlendi. 2020 yılında düzenlenen atölyeler şöyle; 24-28 Şubat Uygulamalı Haber Atölyesi, 29 Şubat - 1 Mart Podcast Atölyesi, 11-26 Nisan Online Kürtçe Medya Atölyesi, 16-17 Mayıs Online Podcast Atölyesi, 27-31 Mayıs ve 13-17 Haziran Online Haber Fotoğrafçılığı Atölyesi, 4-12 Ağustos ve 8-16 Ekim Toplumsal Cinsiyet Odaklı Online Haber Fotoğrafçılığı Atölyesi, 19 Ekim-2 Kasım, 16-30 Kasım Temel Gazetecilik Atölyesi. Bu proje İsveç Uluslararası Kalkınma İşbirliği Ajansı (SIDA) desteğiyle gerçekleştiriliyor. |
* Atölye BİA haberleri için tıklayın.