Adalet Atlası podcast serisinin bu bölümünde yayıncı Rober Koptaş, medya sanatçısı ve yönetmen Deniz Tortum ve yönetmen Ceylan Özgün Özçelik ile hatırlatma metotları üzerine konuştu.
Bu bölümde, geçmişte yaşanan adaletsizlikleri bugüne taşımanın araçları olarak yayıncılığı, sanal gerçekliği (VR) ve sinema ele alınıyor.
1915 Ermeni Soykırımı öncesi ve sonrasında olanlar, 6-7 Eylül 1955 pogromu ve 2 Temmuz 1993 Madımak katliamını bu mecralarda ürettikleri işlerle hatırlatan konuklar, kullandıkları metotların imkân ve sınırlarını aktarıyor.
Sorular
“Hatırlatma metotları" başlıklı bu bölümde yanıtı aranan bazı sorular şöyle:
Hatırlama ve hatırlatma çabasının temelinde neler var?
Egemenin hatırlatmasıyla karşı-hafıza üreticilerinin hatırlatmasını ayrıştıranlar ne?
Hatırlama nasıl bir yaralanabilirlik içeriyor?
Mecraların nitelikleri, hatırlamayı nasıl tetikliyor?
Bedensel ile zihinsel hatırlama nasıl farklılaşıyor? Geçmemiş bir geçmişi bugün hatırlatmak empati kavramına dair ne söylüyor? Hatırlatma ertesinde hatırlatan neler yaşıyor?
Yeni bölümü Adalet Atlası'nın podcast hesaplarından dinleyebilir, bölümlerden haberdar olmak için hesapları takip edebilirsiniz:
Spotify, YouTube, Apple Podcasts
Adalet Atlası'na dair tüm güncellemeleri takip edebilir, geri bildirimleriniz için bizlere ulaşabilirsiniz:
Facebook, Twitter, Instagram
Konuklar Hakkında
Rober Koptaş Aras Yayıncılık’ta ve Agos gazetesinde çalıştı. Kitapları yayıma hazırladı; gazete yazıları ve dergi makaleleri kaleme aldı. Hâlihazırda Aras Yayıncılık'ın yayın yönetmenliği görevini yürütmekte.
Ceylan Özgün Özçelik, 2002’de Best Medya’da çalışmaya başladı. Yaklaşık on dört yıl televizyon programcılığı ve sinema yazarlığı yaptı. 2013’te Dikkat Çekim Var! adlı röportaj kitabı yayımlandı. Müzikalden gerilime farklı türlerde kısa filmler yazıp yönetti. İlk sinema filmi Kaygı, 2017’de Berlin Film Festivali’nde Panorama Special seçkisinde prömiyerini yaptı. Kısa ve uzun filmleri; SXSW, RIDM, São Paulo, DOKUFEST, Londra, Ann Arbor, Sitges dâhil yüzden fazla uluslararası festivalde gösterildi.
BluTV’de yayınlanan 7Yüz dizisinin Karşılaşmalar adlı bölümünü yönetti. Yeni projesi Cadı Üçlemesi’yle Berlin Medienboard konuk sanatçı programına ve San Francisco SFFILM programına seçildi. 13+ adlı bir kısa kurmaca, 15+ adlı bir uzun belgesel ve 18+ adlı bir uzun kurmaca filmden oluşan Cadı Üçlemesi, kız çocuklarına ve kadına yönelik şiddete dair iyileşme öyküleri anlatıyor.
Yönetmen ve medya sanatçısı Deniz Tortum, Bard College’da sinema eğitimi aldı. Filmleri ve yeni medya çalışmaları Venedik Film Festivali, SXSW, Sharjah Bienali, Sheffield, !f İstanbul, True/False ve Dokufest dahil olmak üzere pek çok önemli festivalde gösterildi. 2013’te çektiği ilk uzun filmi “Zayiat”, dünya prömiyerini South by Southwest’te (SXSW) yaptı. 2017’de Carmine Grimaldi ile birlikte yönettikleri “Keşke Barış Gelse”, Dokufest’te En İyi Kısa Belgesel Ödülü’nü aldı ve önemli festivallerde gösterildi.
MIT Open Documentary Lab’de araştırma görevlisi olarak sanal gerçeklik üzerine çalıştı ve !f İstanbul ve Camden film festivallerinin yeni medya bölümlerinin küratörlüğünü yaptı. Çağrı Hakan Zaman ve Nil Tuzcu ile birlikte hazırladıkları ve 6-7 Eylül olaylarını anlatan “Eylül 1955” (2016) ve Emre Yeksan’ın “Yuva” filminin dünyasından ilhamla çektiği “Selyatağı” (2018) adlı sanal gerçeklik projelerine imza attı. 2016-2018 yıllarında Harvard Film Study Center’da üzerine çalışmaya başladığı belgesel filmi “Maddenin Halleri”, dünya prömiyerini Ocak 2020’de Rotterdam Film Festivali’nin Bright Future bölümünde yaptı. Kathryn Hamilton ile birlikte yönettiği film projesi “Our Ark”, 2021’de IDFA’da dünya prömiyerini gerçekleştirdi.
Okuma Önerileri:
Eyüp Süzgün, Öznel Deneyim Mekânı Olarak Biyolojik Hafıza: Hafızanın Bilinç ve Kimlikle İlişkisi, Bisav, 2012. Göze Orhon, “The weight of the past: Memory and Turkey’s 12 September Coup”, Essex University, 2015. |
(EMK)